Οι περισσότεροι γονείς με πολύ μικρά παιδιά αντιμετωπίζουν αυτές τις μέρες το δίλημμα του παιδικού σταθμού. Είτε η μητέρα χρειάζεται να
επιστρέψει στην εργασία είτε γιατί το παιδί μεγάλωσε, ήρθε αυτή η ώρα του αποχωρισμού και της επιλογής ενός περιβάλλοντος για το παιδί που πλέον θα είναι το δεύτερο του σπίτι.
Για τις πολύ μικρές ηλικίες βρέφη έως 3 χρονών είναι πολύ καλύτερα εάν υπάρχει η δυνατότητα να είναι μαζί με κάποιον συγγενή ή με κάποιον που θα προσλάβετε στο σπίτι . Οι περισσότεροι
παιδοψυχολόγοι σήμερα υποστηρίζουν ότι πριν τα 3-4 έτη τα παιδιά δεν είναι έτοιμα ψυχοσυναισθηματικά για να απομακρυνθούν από το σπίτι παρόλο που φαίνεται ότι προσαρμόζονται.
Ένας άλλος λόγος που ωθεί τους γονείς να στείλουν τα παιδιά στο παιδικό είναι η επιθυμία τους να κοινωνικοποιηθούν. Αξίζει να αναφέρουμε για να μην αγχώνονται οι γονείς με αυτό ότι τα παιδιά πριν
τα 3 δεν μπορούν να συλλάβουν την έννοια της κοινωνικοποίησης όπως εμείς την κατανοούμε και δυσκολεύονταi να αλληλεπιδράσουν με άλλα παιδάκια. Πιο πολύ ανάγκη έχουν τους γονείς τους και μέσα από το
παράδειγμά τους θα μάθουν να αλληλεπιδρούν και να κοινωνικοποιούνται. Παρόλαυτα αν πρέπει το παιδί να πάει στο παιδικό σταθμό καλό είναι να δούμε τα σημαντικότερα στοιχεία που πρέπει να έχει ένας παιδικός
σταθμός. Η ασφάλεια , η υγεία και η σωστή διαπαιδαγώγηση είναι τα σημαντικότερα στοιχεία που πρέπει να αναζητά ένας γονιός.
1. Ασφάλεια
Αν έχει άδεια , πώς είναι διαμορφωμένοι οι εσωτερικοί και οι εξωτερικοί χώροι. Αν έχει σκάλες πως ανεβαίνουν και κατεβαίνουν τα παιδιά, αν τα έπιπλα είναι ειδικά διαμορφωμένα για τα παιδιά , στρογγυλεμένες άκρες , μοκέτα ή πάτωμα. Σχολικό να ελέγξουμε αν πληρει τους κανόνες ασφαλείας.
2.Καθαριότητα
Πόσες τουαλέτες έχουν για πόσα παιδιά, παράθυρα στις τάξεις, επαρκούν για να αερίζονται οι τάξεις, πόσο συχνά καθαρίζονται τα παιχνίδια και οι μοκέτες.
3. Φαγητό
Πρώτες ύλες. Τι φαγητό επιλέγουν να δώσουν στα παιδιά, υγιεινές επιλογές χωρίς ζάχαρη και συντηρητικά. Πως το δίνουν στα παιδιά το φαγητό, πιέζουν το παιδί για την ποσότητα και το χρόνο που χρειάζεται να φάει ή έχουν προβλέψει να υπάρχει χρόνος και για τα παιδιά που τρώνε πιο αργά .
4.Παιδαγωγικό σύστημα.
Κάποιοι σταθμοί έχουν ένα συγκεκριμένο μοντέλο παιδαγωγικό. Υπάρχει το μοντεσσοριανό που είναι και το πιο γνωστό , το μοντέλο Reggio Emilia και συναντάμε και ελάχιστους σταθμού με το μοντέλο Waldorf. Τα παραπάνω παιδαγωγικά συστήματα στηρίζονται περισσότερο στις ανάγκες του παιδιού ανάλογα τα αναπτυξιακά του στάδια και χρησιμοποιούν βιωματικές μεθόδους μάθησης μέσα από το παιχνίδι. Ειδικά τα waldorf σχολεία είναι πιο ελευθεριακά και ωθούν τα παιδιά στο παιχνίδι με τη φύση και με φυσικά υλικά. Σήμερα όμως ακόμα και παιδικοί σταθμοί που δεν ακολουθούν αμιγώς κάποιο από αυτά τα μοντέλα χρησιμοποιούν ένα συνδυασμό. Χρήσιμες ερωτήσεις που πρέπει να γίνονται που αφορούν την επαφή με τα παιδιά.
1.Ποια είναι η αναλογία παιδιών ανά ενήλικα; (όσο χαμηλότερη τόσο το καλύτερο, για βρέφη το 1:3 είναι ιδανικό
2.Σε τί επίπεδα συχνότητας κυμαίνονται οι αλλαγές φροντιστών στο χώρο σας; (ελάχιστες έως καθόλου είναι το καλύτερο)
3.Πώς χωρίζετε τις τάξεις σας; Αυστηρά ανά ηλικία ή ανάμεικτα; (μεικτές ηλικίες για 4,5χρ. είναι κατάλληλες)
4. Τα
μικρότερα
παιδιά
μένουν
για
δυο τρία
χρόνια με
τον/την
ίδια
δασκάλα;
(όσο
περισσότερο,
τόσο
το
καλύτερο για να αποκτούν ασφαλή δεσμό με τη δασκάλα)
5. Ποια είναι η πολιτική σας ως προς την πειθαρχία;Οι φροντιστές πειθαρχούν τα μωρά και νήπια;
6.Χρησιμοποιούν καρεκλάκι σκέψης?
7.Πως λύνουν τις διαφορές των παιδιών?( Μόνο ανακατεύθυνση του παιδιού και ήπιες και ευγενικές λέξεις θα έπρεπε να χρησιμοποιούνται, ποτέ ξύλο /τιμωρίες/ εξευτελισμός ή απομόνωση, ακόμα και το καρεκλάκι σκέψης είναι μια σύγχρονη μορφή συγκαλυμμένης τιμωρίας.
8. Είναι
οι
γονείς
ευπρόσδεκτοι
να
επισκέπτονται
τα παιδιά
όποτε
το
επιθυμούν
μέσα
στην
ημέρα;
9.Ενθαρρύνετε
τη
γραπτή ανατροφοδότηση
από
τους γονείς,
που
θα
σας
βοηθήσει
να
βελτιώσετε
τις
υπηρεσίες
φροντίδας
των
παιδιών
στο
χώρο
σας;
Όλα τα παραπάνω αποτελούν ένα ιδανικό περιβάλλον για τη μετάβαση του παιδιού από το σπίτι σε ένα δεύτερο σπίτι. Μπορεί ακόμα να μην υπάρχουν πολλοί παιδικοί σταθμοί με τις παραπάνω προϋποθέσεις και δύσκολα να βρείτε δημόσιους σταθμούς, παρόλαυτα επιλέξτε κάποιον σταθμό με ότι πιο σημαντικό θεωρείται και είναι κοντά στη φιλοσοφία σας. Ακόμα και αν το παιδί , σας φέρνει στο σπίτι μεθόδους που εσείς δεν συμφωνείτε να ξέρετε ότι με την ενίσχυση του δικού σας δεσμού το παιδί θα νιώθει ασφάλεια μαζί σας , θα μπορεί να λύνει αυτά τα θέματα και να ακολουθεί το δικό σας παράδειγμα. Το πιο σημαντικό μέχρι την ηλικία των έξι είναι ο δικός σας δεσμός με το παιδί.
Κοντογιάννη Ελένη
Σύμβουλος Ψυχικής Υγείας-Πιστοποιημένη εκπαιδεύτρια
γονέων από την Attachment Parenting International